صادرات محصولات و خدمات استارتآپها
صادرات و عرضه کالا برای فروش در بازارهای خارجی با رعایت یک سری اصول خاص همراه بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین عدم توجه به اصول پایهای کار صادرات منجر به اتلاف سرمایه گذاری مالی و منابع انسانی در این مسیر میشود.
در حالت کلی و بر اساس بررسیهای انجام شده میتوان گفت صادرات نیز همانند سایر حوزههای تجاری به برنامهریزی در راستای آینده نگری منطقی، آشنایی با روشهای علمی و تجربی کار برای رسیدن به یک موفقیت و در نتیجه پویایی و جریان در مسیر تغییرات تکنیکهای فروش در بازار برای جلب رضایت خریداران نیاز دارد.
عوامل گستردهای مثل پیشرفتهای اقتصادی و صنعتی در چند دهه اخیر، همچنین تغییر نوع نیاز بازار در ردیف عرضه و تقاضا و در نهایت شکل گیری رقابتهای چشمگیر بین المللی باعث شده نحوه حضور در بازار با پیچیدگیهای خاص و روشهای تخصصی همراه باشد.
در این میان نمیتوان از اهمیت حضور مداوم در بازارهای بین المللی برای بسیاری از کشورها از جنبه سیاسی و اقتصادی بی اهمیت گذشت چرا که همین امر بر ارزش صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی افزوده است.
روش و مراحل صادرات کالا در فینیکس
نقاط تمایز مدیریت خدمات توسعه بین المللی فینیکس در زمینه صادرات محصول و خدمات و نحوه ارائه آن به منظور دستیابی به فروش صادراتی به شرح زیر است:
تحقیقات در حوزه بازار بین المللی
یکی از مهمترین و کلیدی ترین مراحل صادرات کالا، انجام درست تحقیقات بازار و کسب اطلاعات دقیق در شرایط فعلی بازار است. این اقدام در دو مرحله تحقیقات بازار اولیه (شرایط فعلی) و تحقیقات بازار ثانویه (آینده) صورت میگیرد.
هدف از اجرای این مرحله صادرات یافتن بازار هدف مناسب با محصول و کالای عرضه شده و حیطه فعالیت وابسته به نوع صادرات است.
تحقیقات بازار اولیه و شناسایی کشورهای هدف (Quick Review)
برای دسترسی به روش ابتدایی تحقیقات بین المللی در حوزه صادرات باید یک سری بررسیها و مراحل طی شود که در این بخش به قدمهای اساسی در این حوزه اشاره خواهیم داشت:
1.بررسی داده های تجاری بر اساس HScode
بررسی میزان و درصد واردات محصول مدنظر در کشورهای وارد کننده، کشورهای همسایه، کشورهای وارد کننده در حال توسعه، کشورهای واردکننده از ایران، کشورهای صادرکننده جهانی و در نهایت کشورهای صادر کننده همسایه در این مرحله انجام میشود.
2. شناسایی کشورهای هدف (اولیه)
3.ادامه و تکمیل تحقیقات بازار اولیه در کشور های هدف (اولیه)
نکات قابل بررسی در مرحله تحقیقات بازار اولیه جهت تکمیل اطلاعات و وضعیت بازار اولیه در کشورهای هدف عبارتند از:
- برآورد هزینههای حمل محصول، کالا یا ارائه خدمات،
- بودجه بندی و بررسی هزینه های ورودی
- تحقیق در خصوص وضعیت تعاملات سیاسی و اقتصادی
- بررسی شرایط بانکی بین ایران و کشورهای هدف
- میزان سرانه تجارت ایران در کشورهای هدف
- بررسی تعرفههای ترجیحی کشور هدف با سایر کشورهای صادر کننده
- انتخاب و اولویت بندی کشورهای هدف نهایی
تحقیقات بازار ثانویه (Deep Market Research)
در این مرحله با بررسی چندین آیتم به اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص وضعیت بازار ثانویه یا شرایط بازار در آینده و پس از عرضه کالا و محصول مدنظرمان دسترسی خواهیم داشت:
- بررسی ، شناخت و تحلیل رقبا حاضر در بازار و تهیه یک گزارش و شناسه قابل استناد از روند فعالیت رقبا
- بررسی برترین برند های حاضر در بازار با دسترسی به منابع مطالعاتی و تحقیق در فضای وب
- تحقیق، شناخت و بررسی برندهای برتر از نظر کیفی در بازار (ایجاد تصویر کیفی)
- بررسی کانال توزیع در بازار هدف از زمان ورود تا زمان رسیدن به دست خریداران
- اجرای تنکنیکهای اقتصادی بازار مثل مارژین کانال توزیع (بررسی میزان افزایش قیمت کالا از لحظه ورود به کشور هدف)
- تحلیل قیمتهای در نظر گرفته شده برای مصرف کننده در بازار هدف
- تحلیل و بررسی شاخص های اثر گذار بازار روز بر رفتار مصرف کننده (مطالعه میدانی)
- شناخت ابزارهای موثر تبلیغاتی در صنعت کشور هدف متناسب با کالای هدف (مطالعه میدانی)
- بررسی نحوه و شرایط بسته بندی محصولات و پکیج بندی خدمات
- کسب اطلاعات دقیق در خصوص الزامات ورود به کشور هدف از جمله گواهی ها و مجوز های مورد نیاز در بازار هدف
- شرایط مالیاتی و الزامات ثبت شرکت و …
منابع مطالعاتی در پیشنهاد شده برای این مرحله
- مطالعات کتابخانه ای
- کسب اطلاعات از رایزن تجاری
- تحقیقات اینترنتی
- تحقیقات میدانی
- مصاحبه با افراد با تجربه در حوزه صنعت (تجارت قبلی صادرکنندگان)
- صحبت ها و تجارب کارفرما
روند بازاریابی بین المللی
منظور از بازاریابی بین المللی انجام یک سری فعالیت تجاری جهت رساندن کالا به مخاطب در بازار هدف یک کشور در نظر گرفته برای کسب سود از این روند تجاری است.
تیم مجرب و متخصص فینیکس با اشراف کامل بر اصول و قواعد بازاریابی بین الملل نسبت به یافتن جامعه متقاضی دریافت محصول در کشور هدف و شناسایی و ارتباط با مشتریان بالقوه و مکاتبه و مذاکره با آنها، عملیات فروش را آغاز کرده و تا به نتیجه رساندن فروش، این پروسه را بصورت تخصصی پیگیری میکند.
مراحل بازاریابی بین المللی از دید کارشناسان :
- شناسایی مشتریان و جامعه متقاضی خدمات : (leads) تهیه لیست مشتریان بالقوه از وبسایت های مرجع,اتاق های بازرگانی ,سفارتخانه ها و
- مدیریت ارتباط با مشتری : (linkdin,email,…) برقراری ارتباط اولیه در قالب ایمیل ,ارتباطات ثانویه در قالب تماس و ارسال اطلاعات کالا به اطلاعات دریافتی از مشتری در لیست تهیه شده (در خواست استعلام قیمت,ارائه نمونه و …)
- سناریو نویسی و مذاکرات فروش : تنظیم سناریوی مذاکراتی بر اساس اطلاعات کسب شده در گامهای پیشین .نهایی سازی قیمت , شرایط پرداخت و شرایط تحویل و زمان تولید و … .
- ارزیابی درخواست های نمایندگی در کشور هدف : طرح ریزی شرایط اعطای نمایندگی در کشور هدف و تدوین نظامنامه نمایندگی…
- بازدید و ارزیابی حضوری نماینده بالقوه (بر حسب چک لیست ارزیابی )
- تدوین قرارداد نمایندگی
- ارزیابی های دوره ای
- برقراری ارتباط اولیه در قالب ایمیل ,ارتباطات ثانویه در قالب تماس و … یا لیست مشتریان بالقوه.
چگونگی عملیات بازرگانی
تهیه اسناد صادراتی و انجام امور مربوط به بارگیری و حمل کالا و خروج کالا از گمرکات ایران از سری دغدغههای صاحبان کسب و کار و تولید کنندگان ایرانی در پروسه اداری عملیات بازرگانی است.تیم صادرات کالا و خدمات فینیکس با حرکت در مسیر تازههای علم بازرگانی و تحقیق در خصوص شرایط فعلی بهترین راهکارها را در این زمینه به شما عرضه میدارد.
- تهیه پروفرما و اسناد صادراتی(export documents)
- آماده سازی اسناد مثیته صادراتی از جمله pi , packing list ,ci
- امور اجرایی بازرگانی و گمرکی(customer)
- اظهار صادراتی و کالا مطابق با اسناد آن
- امور ترخیص صادرات قطعی و پلمپ کانتینر در گمرک
- مدیریت بازرسی های مورد نیاز در مبدا کالا (سم پاشی , استاندارد و …)
- مدیریت اخذ گواهی مبدا یا توجه به الزامات آن
- هماهنگی حمل کالا(logistic managment)
- انتخاب فوروارد و تعیین شیوه
- هماهنگی و نظارت جهت یادگیری و حمل کالا از مبدا
- تحویل محموله به شرکت های حمل و نقل بین المللی و اخذ رسید (یارنامه و راهنامه و …)
- امور بانکی و هماهنگی انتقال وجوه(financial)
- مدیریت دریافت وجه ها با توجه به محدودیت های کشور های مبداء و مقصد
- مدیریت رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات
آشنایی با رویدادهای تجاری
یکی از خدمات پربازده این روزا در حوزه صادرات کالا و عرضه خدمات برگزاری و یا بازدید از نمایشگاه های مختلف بین المللی در کشورهای هدف صادراتی است.این نمایشگاهها و رویدادهای تجاری غالبا در بسترهای مهمی به معرفی محصولات یا خدمات در حوزههای مختلف میپردازند، و در پیشرفت صادرات، آشنایی و مذاکره با مشتریان بالقوه و شناسایی رقبای محصول تاثیر بسزایی دارند.
از مزیتهای شرکت یا راه اندازی این رویدادهای تجاری از دید کارشناسان میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- شناسایی نمایشگاه ها و بازارچه ها و رویدادهای مناسب در دنیا
- استخراج لیست کلیه رویدادهای مرتبط در صنعت مورد نظر در دنیا
- تهیه اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی نمایشگاه ها
- ارزیابی نهایی و انتخاب نمایشگاه ها جهت حضور با ویزیت
- برگزاری نمایشگاه یا بازارچه های مرزی (Organizing fairs & Exhibitions)
- هماهنگی های اخذ غرفه شامل انتخاب غرفه و ثبت نام
- آماده سازی غرفه شامل امورات مربوط به دکوراسیون غرفه و چیدمان و جمع
- ویزیت نمایشگاه(Exhibition visit)
- بازدید از نمایشگاه منتخب و تهیه لیست رقبا و مشتریان بالقوه و محصولات و ارائه گزارش آن
شتابدهنده تخصصی فینیکس از مرحله ایدهپردازی تا توسعه در مقیاس جهانی استارتآپها از ابعاد مختلف مورد حمایت خود قرار میدهند.کسبوکارها برای ورود به بازارهای جهانی و صادرات محصول و خدمت خود باید تمامی مراحل را به صورت تخصصی انجام دهد تا با چالشهای حقوقی و تجاری مواجه نشوند و بازار خود را توسعه دهند.جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 91007733-021 و پر کردن فرم درخواست با مشاورین ما در ارتباط باشید.