مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی چیست؟

در این مطلب می خوانید:

کارآفرینان جوان و فریلنسرها دغدغه‌های پرتعدادی دارند؛ مهم‌ترین دغدغه آن‌ها داشتن یک دفتر کار با امکاناتی مثل اینترنت پرسرعت است. اما از آن‌جایی که قیمت مسکن در تهران بالا است، بسیاری از این افراد نمی‌توانند یک دفتر اختصاصی برای خود داشته باشند. در همین راستا شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد با فراهم کردن فضای کار اشتراکی سعی دارند به رشد و رونق کسب‌وکارهای نوپا کمک کنند. در این مقاله قصد داریم با مفهوم فضای کار اشتراکی و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم. در انتهای این مطلب بهترین فضاهای کار اشتراکی موجود را هم به شما معرفی خواهیم کرد. 

فضای کار اشتراکی چیست و چه مزایایی دارد؟

فضای کار اشتراکی فضایی است که معمولا توسط یک شتاب‌دهنده، مرکز رشد یا استارتاپ استودیو در اختیار کارآفرینان و فریلنسرها قرار می‌گیرد. در این فضا چندین میز کار با چینش‌های متفاوت وجود دارد تا کسب‌وکارها با اندازه‌های مختلف بتوانند در آن به فعالیت بپردازند. می‌توان گفت فضای کار اشتراکی باعث کاهش هزینه‌های استارتاپ‌ها خواهد شد. در ادامه قصد داریم سایر مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی را در کنار معایب احتمالی آن بررسی کنیم.

هزینه‌های کمتر

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارآفرینان جوان، پیدا کردن یک موقعیت مکانی برای کسب‌وکار است. در حال حاضر با توجه به قیمت مسکن، بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا با مشکل فضای کار روبرو هستند. علاوه بر این فضای کاری هزینه‌های جانبی مثل قبض‌ها و هزینه‌های مربوط به نگهداری را هم به کسب‌وکارها تحمیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی، از بین رفتن این هزینه‌ها است. در واقع با استفاده از یک فضای کار اشتراکی، کارآفرینان می‌توانند سرمایه خود را به اهداف مهم‌تری مثل انجام تحقیقات بازار و توسعه محصول اختصاص دهند. 

امکانات گسترده

فضاهای کار اشتراکی فقط محدود به تعدادی میز و صندلی نیستند و خدماتی مثل اینترنت پرسرعت و تغذیه را نیز در اختیار تیم‌های کاری و فریلنسرها قرار می‌دهند. وجود این امکانات باعث بهبود روحیه تیم و افزایش بازدهی می‌شود. 

دکوراسیون خاص و جذاب

فضای کار اشتراکی محیطی مدرن به حساب می‌آید که با توجه به نیازهای نسل امروز طراحی شده است. کسب‌وکارهای نوپا با توجه به منابع مالی محدودی که دارند نمی‌توانند فضایی مناسب و مدرن برای کارکنانشان طراحی کنند. این در حالی است که فضای کار اشتراکی چنین فضایی را بدون نیاز به صرف هزینه در اختیارشان قرار داده است. 

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی

انعطاف‌پذیر بودن فضا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استارتاپ‌ها، کمبود جا در صورت بزرگ شدن تیم است. در یک فضای کار اشتراکی محدودیت‌ها کمتر شده و بزرگ شدن تیم با اضافه کردن میز یا برداشتن پارتیشن ممکن می‌شود. این یعنی تیم‌ها هیچ ترسی از رشد کردن نخواهند داشت.

امکان شرکت در رویدادهای مختلف

فضاهای کار اشتراکی معمولا متعلق به مراکز رشد یا شتاب‌دهنده‌ها هستند. این یعنی خدمات این فضاها تنها به فراهم کردن دفتر کار محدود نمی‌شود. در بیشتر فضاهای کار اشتراکی کارشناسانی حضور دارند که پاسخگوی سوالات شما خواهند بود و گاهی با برگزاری رویدادها و کلاس‌های مختلف، به شما در راه تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق کمک می‌کنند.  

شبکه‌سازی

در هر فضای کار اشتراکی ده‌ها تیم کاری و فریلنسر حضور دارند. حضور در چنین فضایی به شما این فرصت را می‌دهد که با افراد جدیدی -که زمینه کاری آن‌ها با شما مشابه است- آشنا شوید و شبکه خود را گسترش دهید. این گسترش شبکه می‌تواند در آینده جذب نیرو و بازاریابی را برای شما ساده‌تر کند. 

انتقال تجربه

برای کارآفرینان ارزشمندترین سرمایه، تجربه آن‌ها است. چرا که رقابت بازار از جنس تئوری‌ها و درس‌های دانشگاهی نیست و به دانش عملی نیاز دارد. زمانی که در کنار کارشناسان با تجربه و کارآفرینان دیگر کار می‌کنید، تعامل با آن‌ها شما را رشد می‌دهد و تجربه آن‌ها تصمیم‌گیری‌هایتان را پخته‌تر خواهد کرد. 

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

کار در خانه مزایای بسیاری دارد؛ اما نمی‌توانیم انکار کنیم که باعث از بین رفتن تعادل بین کار و زندگی هم می‌شود. برای مثال اگر هر ساعتی از شبانه‌روز کار کنیم، خواب کافی نخواهیم داشت و در نتیجه بازدهی ما کاهش پیدا می‌کند. در حالی که با استفاده از فضای کار اشتراکی می‌توانید به زندگی خارج از کار خود تعادل بهتری ببخشید. 

هم‌افزایی

همه ما می‌دانیم که محیط روی فرد تاثیر می‌گذارد. زمانی که در میان افرادی با دغدغه‌های مشابه خودمان کار می‌کنیم، انگیزه و تمرکز بیشتری برای انجام کارها داریم. 

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی

معایب فضای کار اشتراکی

هیچ پدیده‌ای در دنیا بدون عیب نیست. در این بخش قصد داریم نیمه تاریک استفاده از فضاهای کار اشتراکی را بررسی کنیم.

شلوغ بودن محیط و تمرکز پایین

بر اساس مقاله منتشر شده در سایت RocketSpace (که یک شتاب‌دهنده بین‌المللی است) اولین و مهم‌ترین عیب استفاده از فضای کار اشتراکی، وجود عوامل حواس‌پرتی در این محیط است. اگر آدمی هستید که حواستان خیلی ساده پرت می‌شود و سکوت محیط روی بازدهی‌تان تاثیر دارد، فضای کار اشتراکی محیط مناسبی برای کار کردن شما نخواهد بود. 

امکان بروز تعارض بین افراد

هر چه تعداد افراد در یک محیط بیشتر شود، احتمال بروز تعارض بین آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. برای مثال ممکن است شما از کسی بخواهید با صدای کمتری صحبت کند و او با شما وارد تنش شود. در واقع فضای کار اشتراکی مناسب کسانی است که تحمل بالایی نسبت به رفتار دیگران دارند و اصطلاحا اجتماعی‌اند. 

نبود امکان شخصی‌سازی

هر شرکتی نیاز دارد دکوراسیون خود را با توجه به ویژگی‌های خود طراحی کند؛ در حالی که چنین امکانی در فضای کار اشتراکی وجود نخواهد داشت. 

کم بودن حریم خصوصی

زمانی که وارد یک فضای کار اشتراکی می‌شوید ممکن است رقیبتان دو متر با شما فاصله داشته باشد. در چنین موقعیتی تعامل با هم‌تیمی‌ها این ریسک را ایجاد می‌کند که ایده‌هایتان توسط رقیب شنیده شود. 

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به ویژگی‌های مثبت و منفی که در دو بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، فضای کار اشتراکی مناسب هر کسی نیست. کسانی می‌توانند بیشترین بهره را از حضور در فضای کار اشتراکی ببرند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

۱. اجتماعی باشند: اگر حضور در اجتماعات برای شما سخت است، فضای کار اشتراکی نمی‌تواند روی عملکردتان تاثیر مثبتی داشته باشد. برای حضور در چنین فضایی لازم است بتوانید با ویژگی‌های رفتاری مختلف کنار بیایید و رابطه مثبت و سازنده‌ای با اطرافیان خود برقرار کنید. 

۲. تمرکز قوی داشته باشند: بعضی از افراد بدون توجه به محیط می‌توانند روی موضوع مورد نظرشان تمرکز کنند. این دسته از افراد مناسب‌ترین دسته برای کار در فضای کار اشتراکی هستند. 

۳. به راهنمایی نیاز داشته باشند: اگر ایده شما جذاب است اما تجربه کافی برای عملی کردن آن را ندارید، فضای کار اشتراکی محل مناسبی برای شما و کسب‌وکارتان خواهد بود. چرا که در این محیط می‌توانید از تجربه سایر کارآفرینان و همچنین کارشناسان کسب‌وکار استفاده کنید. 

معرفی فضاهای کار اشتراکی در ایران

در سال‌های اخیر با توجه به رونق بازار استارتاپ‌ها در ایران، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و استارتاپ استودیوهای بسیاری برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا دست به کار شده‌اند. به همین خاطر در سال‌های اخیر فضاهای کار اشتراکی پرتعدادی در ایران تاسیس شده‌اند. در ادامه بهترین فضاهای کار اشتراکی ایرانی حال حاضر را به شما معرفی می‌کنیم. 

فضای کار اشتراکی فینیکس

شتاب‌دهنده فینیکس یکی از کامل‌ترین پکیج‌های حمایتی را در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌دهد. این شتاب‌دهنده که یک استارتاپ استودیو هم هست، با ارائه مشاوره‌های تخصصی و معرفی کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاران، مسیر رشد استارتاپ‌ها را هموار می‌کند. علاوه بر این فنیکس امکان رشد در مقیاس بین‌المللی را هم برای کسب‌وکارها فراهم کرده است. با کمک فنیکس می‌توانید ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کرده و ایده خود را در این کشور به نتیجه برسانید. آدرس: خیابان مدرس – بلوار آزادگان – کارخانه نوآوری شیراز – طبقه دوم

فضای کار اشتراکی زاویه

یکی از بزرگترین فضاهای کار اشتراکی در تهران زاویه نام دارد. زاویه با بیشتر از ۱۰۰۰ متر فضا و امکاناتی مثل دسترسی ۲۴ ساعته، اینترنت نامحدود، باشگاه ورزشی، رستوران و کافه و چای رایگان به فریلنسرها و تیم‌های کاری نوپا کمک می‌کند.  آدرس: میدان آزادی – ابتدای بزرگراه شهید لشگری – نبش ایستگاه مترو بیمه – کارخانه نوآوری آزادی 

فضای کار اشتراکی تیوان

باشگاه کارآفرینی تیوان این فضای کار اشتراکی را در اختیار کارآفرینان جوان ایرانی قرار داده است. در این فضا علاوه‌بر تعداد زیادی میز و صندلی و همچنین اتاق‌های جلسه، امکانات دیگری مثل اینترنت نامحدود، کمد اختصاصی و رستوران هم در دسترس است. علاوه بر این‌ها کارشناسان تیوان آماده‌اند تا با مشاوره‌های تخصصی به تصمیم‌گیری‌های شما کمک کنند. آدرس: تهران – بزرگراه صیاد شیرازی – خیابان صنایع – خیابان گلزار – کوچه لادن شرقی – دوازده متری ولیعصر – کوچه قائم

فضای کار اشتراکی هفت و هشت

هفت و هشت یک فضای کاری مدرن است که علاوه بر میز کار و کمد اختصاصی، امکان ساخت اتاق‌های شخصی‌سازی شده با پالت‌های نیمه‌خصوصی را هم برای کسب‌وکارها فراهم کرده است. علاوه بر این در هفت و هشت هر کسب‌وکار می‌تواند دفتر اختصاصی خود را اجاره کند. از دیگر مزیت‌های این فضای کار اشتراکی می‌توان به مدرن بودن دکوراسیون آن اشاره کرد. آدرس: تهران – میدان آزادی – اتوبان لشگری – بعد از ایستگاه مترو بیمه – پلاک ۱۳ – کارخانه نوآوری آزادی – سوله هفت و هشت

کلام آخر

فضای کار اشتراکی فرصتی است برای فریلنسرها و تیم‌های کاری که با پرداخت هزینه‌ای کم صاحب یک میز یا دفتر کار شوند. البته خدمات فضای کار اشتراکی تنها به ارائه میز کار محدود نمی‌شود. کسب‌وکارهای نوپا با حضور در این فضا می‌توانند از اینترنت پرسرعت، اتاق جلسات و همچنین مشاوره‌های تخصصی کسب‌وکار بهره‌مند شوند. البته باید توجه داشت که استفاده از فضای کار اشتراکی معایب خاص خود را نیز دارد. معایبی مثل شلوغ بودن و عدم وجود حریم خصوصی. به طور خلاصه می‌توان گفت اگر روحیه شما با حضور در چنین فضایی سازگار باشد، مزایای آن برای شما بیشتر از معایبش خواهد بود.

برچسب ها
پیمایش به بالا